RODINNÉ ŠTAFETY 2009

Mapová překvapení

Letošní mapová překvapení mají několik následujících podob a pevně věříme, že i díky nim Vás závod bude bavit.

Mapové překvapení pro 3. Úseky
  • Letos jsme opustili, skoro by se slušelo říci již „tradiční“, úpravu mapy v podobě vynechání nějakých mapových značek, vzájemného prohození mapových značek, vybělení některých míst na mapě, zrcadlového otočení mapy atd.. Takže dobrá zpráva pro všechny běžce na 3. úseku zní – letos opravdu budete mít plnobarevnou mapu, se správným měřítkem, správně orientovanou na světové strany. Co Vás tedy letos vlastně čeká???
  • Ke klíčovému okamžiku Vaší závodnické kariéry dojde na 9. kontrole (je to samozřejmě tzv. „uzlovka“).
  • Při pohledu na mapu se možná v lese zaleknete, protože z 9. kontroly dál nepokračuje žádná spojnice a trať na mapě „jakoby opět začíná“ až Vaší kontrolou č. 14.
  • Na 9. kontrole budete mít onu „svobodu volby“ nastíněnou již na webových stránkách Rodinných štafet.
  • Z 9. na 14. kontrolu se totiž (přes kontroly č. 10 – 13) musíte dostat formou paměťáku. Paměťák Vás po jeho absolvování navede zpátky na Vaši normální trať na mapě na kontrolu č. 14.
  • Paměťák má dvě varianty – jednu mapově lehčí a delší (kontroly většinou v těsné blízkosti či přímo na vodících liniích typu cesty, průseky atd.) a druhou kratší, ale mapově náročnější (prakticky běžné závodní kontroly s postupy „kolmo“ lesem). Přičemž berte prosím s nadhledem, že „mapová náročnost“ je hodně subjektivní pojem a každý jednotlivý orientační běžec na ni má trochu odlišný názor. Prostě jsme se s Kiplim snažili, aby mezi těmi dvěma variantami byl „mapařský“ rozdíl.
  • A je jen a jen na Vás, jakou taktiku zvolíte, jak se v lese rozhodnete. Zda jako excelentní běžci zvolíte delší variantu „na jistotu“ nebo ve snaze stáhnout autobus před Vámi běžících soupeřů „risknete“ kratší a mapově náročnější variantu.
  • A aby Vaše rozhodování získalo ten správný náboj, bylo činěno až v lese pod tlakem, tak Vám teď předem neprozradíme délky obou variant. Ty se dozvíte právě až na kontrole č. 9 v lese.
  • A jak to bude na „paměťákových“ kontrolách v lese fyzicky vypadat???
    • Na 9. kontrole, tzn. na „startu“ paměťáku, budou na provázcích zavěšeny ve fóliích 3 ks map s postupem na první „paměťákovou“ kontrolu .od každé z obou variant + s popisem kontroly. Přímo na mapách je výrazně uvedeno, zda se jedná o delší a snazší variantu nebo o kratší a náročnější variantu + přímo na mapách je uvedena délka zvolené varianty paměťáku.
    • Na každé další kontrole paměťáku budou na provázcích zavěšeny ve fóliích 3 ks map s postupem na následující „paměťákovou“ kontrolu + popis této následující kontroly.
    • Buďte k sobě prosím navzájem ohleduplní a na „paměťákových“ kontrolách se o mapy nervěte jako koně…:))).
    • Pozor!!! Na „paměťákových“ kontrolách nejsou stojany – jenom kleště na provázku bez kódu kontroly zavěšené u map s postupem na následující kontrolu.
    • „Paměťákové“ kontroly razíte úplně normálně do průkazek ve standardním pořadí, tzn. jako kontroly č. 10 – 13.
  • Chybějící „paměťáková“ kontrola bude ve výsledcích štafety „oceněna“ úplně stejně, jako chybějící jakákoliv jiná kontrola, tzn. diskvalifikací.
  • Obě varianty paměťáku mají z logiky věci v lese úplně samostatnou trať (žádnou společnou kontrolu). „Paměťákové“ kontroly nejsou postaveny ani nijak blízko u sebe. Přesto pokud by se Vám v průběhu paměťáku podařilo „přesedlat“ z jedné varianty do druhé, tak takovéto „přesedlání“ nebude trestáno diskvalifikací. Vy se v takovém případě vlastně potrestáte sami – ten, kdo si zvolil mapově lehčí variantu, tak se „přesedláním“ dostane do varianty mapově náročnější; kdo naopak zvolil kratší a mapově náročnější variantu, tak se „přesedláním dostane do varianty delší.
Mapové překvapení pro 1. a pro 3. úseky
  • Borce na 1. i na 3. úseku potká na trati několikrát následující „nepříjemnost“ – poběží na kontrolu a ejhle, on jim bude u této kontroly v popisech chybět kód. A ještě navíc se bude jednat o kontrolu umístěnou na objektu, kterých – úplně shodných – je v místě kolečka několik (např. o jeden z ovocných stromů v sadu, o jeden z mnoha stejných srázků atd.).
  • .A Váš úkol je jednoduchý – samozřejmě podle úplně přesně vycentrovaného tisku kontrol na mapě orazit tu jedinou Vaši správnou kontrolu.
  • V současnosti se tomuto orienťáckému prvku říká „MicroO“, ale v minulosti se téhle habaďuře na rovinu říkalo „Závod klikařů a haluzářů“.
  • I když zase na druhou stranu – nestor českého orientačního běhu, Zdeněk Lenhart, v některé ze svých publikací napsal, že závody v Čechách zásadně (aby si procvičil přesné čtení mapy) běhá bez kódů a bez popisů….:-)))
  • „MicroO“ kontrol bude na Vaší trati více (nejenom jedna).
  • Raději Vás předem upozorňujeme, že na „MicroO“ kontroly nestačí jen viset za někým – ony totiž mohou být na trati Rodinných štafet použity jak na uzlových kontrolách společných všem, tak i na farstovaných kontrolách (tzn. z jednoho „autobusu“ může mít každý závodník správnou jinou „MicroO“ kontrolu.
  • Za chybějící „MicroO“ kontrolu bude štafeta potrestána diskvalifikací; za každou jednotlivou chybnou „MicroO“ kontrolu bude k celkovému času štafety přičtena penalizace 2 minuty.
  • „MicroO“ kontroly budou umístěny blízko sebe, ale nemyslete si, že nás pořadatele (a případnou dvouminutovou penalizaci) „ošulíte“ tím, že orazíte všechny „MicroO“ kontroly, které v dohledu uvidíte – na správné oražení každé své „MicroO“ kontroly máte jen jeden pokus (nebo ještě jinak řečeno – každou svou „MicroO“ kontrolu můžete razit jenom jednou a u „MicroO“ kontrol se nepřipouští ražení do „R“ políček).
  • „MicroO“ kontroly jsou normální součástí Vaší tratě – tzn. razíte je úplně normálně do průkazek ve standardním pořadí .
Mapové překvapení pro 1., 2. i 3. Úseky
  • Již jen takovou malou „mapovou“ třešničkou na dortu ke dvěma výše uvedeným mapovým překvapením je následující věc, která shodně platí pro běžce na všech třech úsecích štafety.
  • Část Vaši trati povede po mapě (správněji po mapovém výřezu) v měřítku 1:10.000 s ekvidistancí 5 m a část Vaši trati po mapě (po mapovém výřezu) v měřítku 1:4000 s ekvidistancí 2,5 m.
  • Oba dva mapové výřezy má každý závodník vytištěné na jedné mapě (na jednom listu papíru) formátu A4.
  • Z logiky různých mapových měřítek vyplývá, že mapové výřezy vytištěné na mapě na sebe nemohou na své „hranici“ bezprostředně tiskově navazovat. Spojnice (čára) mezi dvěma kontrolami, z nichž jedna je na jednom mapovém výřezu a druhá na druhém, tak nikdy nemůže být úplně přímá, ale vždy je zalomená tak, že směřuje do takového místa na hranici mapového výřezu, kde se oba mapové výřezy ve skutečnosti (v reálném prostoru) stýkají.
  • Dávejte si proto prosím hodně velký pozor, na jakou správnou kontrolu máte běžet a po jaké spojnici. Ať nejste zbytečně „disk“.
  • Pro pamětníky připomínám, že prakticky stejné „mapové překvapení“ bylo před pár lety připraveno na Východočeském poháru, který pořádal SJC na Hořickém chlumu v Podhorním Újezdě – první část tratě všech kategorií tehdy vedla detailně zmapovaným lomem na mapě v měřítku možná 1:2500, zbytek tratě pak na klasické „desítce“.

Parádní a dobrodružné zážitky z lesa Vám přejí
Kipli a Karlos

pokyny pro mapová překvapení ke stažení:
PDF, DOC


 
Správce stránek
OK Lokomotiva Pardubice 2004-2009
homepage